قوانین منحصر به فرد داوری کشی با کمر
 
فدراسیون بودو آسیا وایرانWORLD BUDO MARTIAL ARTS FEDERATION OF IRAN
27 / 10 / 1393برچسب:, :: 6:26 بعد از ظهر ::  نويسنده : سعيد سليمانزاده

بنام خدا

فدراسیون ورزشهای رزمی جمهوری اسلامی ایران

سبک BELT WRESTLINHG جمهوری اسلامی ایران

Iran Belt Wrestling Association

فصل 1: مقدمه

قوانین منحصر به فرد داوری BELT WRESTLINHG در کشورهای مختلف جهان وجود دارند اما قانونی که در همه آنها مشترک است این است که کشتی گیران باید با لباسهایی با کمربند بپوشند.BELT WRESTLINHG در چند کشور معدود توسعه پیدا کرده است. بمنظور ارتقای عملکرد و همچنین گسترش بیشتر این ورزش در آینده و نیز برای گسترش داوری در طول رقابتها، کارهای پایه ای و تکنیکی ( تخصصی) مرتبط با تکنیکها و روش های موثر و ریشه ای باید انجام داد.

هدف اصلی ، یکپارچه کردن هر نوع BELT WRESTLINHG در سطح جهان ، و در سطح کشوری و نیز نوع سنتی آن مطابق با قوانین وضع شده بوسیله سازمان بین المللی BELT WRESTLINHG است.

در BELT WRESTLINHG( استایل آزاد)تمام تکنیکها که مرتبط با پا هستند در روش کلاسیک ممنوع است.

فصل 2)) لغات و مفاهیم اساسی در BELT WRESTLINHG

BELT WRESTLINHG، یک نبرد تن به تن است که در آن هدف اصلی برای کشتی گیران این است که بعد از اینکه هر دو کشتی گیر در وضعیت ایستاده کشتی را آغاز مینمایند با استفاده از هر نوع تکنیک جایزی ، پشت حریف خود را به خاک بمالند( ضربه فنی یا پیروزی پاک)

Postureدر کشتی

1-ایستادن – موقعی که در آن کشتی گیران تشک کشتی را با کف پا لمس میکنند( ایستادن روی پاها)

2-افتادن به پشت- حالتی است که یکی ازکشتی گیران تشک را با هر قسمتی از بدنش بجز کف پا لمس کند. دراین حالت مبارزه فورا متوقف میشود.

در طول افتادن، کشتی گیر ممکن است در یکی از وضعیتهای زیر باشد:

الف) به پشت: وضعیتی است که در آن هر دو کتف کشتی گیر تشک را لمس نماید.

ب) روی پل : وضعیتی است که در آن پشت کشتی گیر نزدیک زمین است ولی فقط با کف پا و سر ، تشک را لمس می کند.

ج) به پهلو یا تیغه بدن: وضعیتی است که در آن کشتی گیر با یک کتف تشک را لمس می نمایدو پشت کتف یک زاویه 90 درجه با تشک کشتی می سازد. وضعیت نیمه پل یا نیم تیغ که در آن به پشت رو به تشک افتاده است و تشک را با کتف را با کف پا، سرو نیز شانه لمس میکند.

د) رو به سینه و شکم وضعیتی که در آن کشتی گیر تشک را به سینه یا شکم لمس می کند و پشت تیغه شانه با تشک زاویه ای بیش از 90 درجه را شکل می دهد.

و) روی کتف: وضعیتی است که در آن کشتی گیر با کتف و شانه تشک را لمس می نماید.

Sprin حالتی که کشتی گیر ، و نتیجه آن این است که حریف تعادل خود را از دست داده و یکی از قسمتهای بدنش تشک را لمس نماید.

Over throwing روش دریافت امتیاز بدون انداختن حریف به بیرون از تشک

Curling روشی است با خارج کردن و یا خارج نکردن حریف از حالتی ایستاده بکار می رود و دو نتیجه آن این است که یکی از قسمتهای بدن حریف تشک را لمس نماید

Covering نوعی ضد حمله است که در آن حمله کننده به زیر میرود.

خارج از تشک ، وضعیتی است که در آن یک و یا هر دو کشتی گیر خارج از منطقه قرمز تشک کشتی هستند.

فصل 3: زمین مسابقه رقابتهای BELT WRESTLINHG

زمین مسابقه روی یک سطح افقی صاف با تشکی به ضخامت بیش از 5 سانتیمتر قرار دارد تشک از دو قسمت مبارزه و احتیاط تشکیل شده است. منطقه مبارزه دایره ای است که قطر آن از 6 متر تا 9 متر بوده و در وسط تشک قرار دارد.

در طول رقابتهای رسمی قطردایره فقط 9 متر است. منطقه ای که منطقه مبارزه و منطقه احتیاط را جدا می کند منطقه قرمز ( زون) نامیده میشود و جزیی از منطقه مبارزه است. در وسط تشک دایره ای به قطر 5/1 متر برای ایستادن کشتی گیران رسم شده دارد . منطقه احتیاط قطری بین 5/1 تا 2 متر دارد. میز سرداور در سمت چپ تشک به رنگ سبز مشخص است ، و یک میز قاضی در سمت راست وجود دارد که به رنگ آبی است (( یعنی از تشک خارج نشوند))

نکته:در جائیکه که کشتی گیران در منطقه قرمز قرار می گیرند ، داور با صدای بلند اعلام می کند ( زون) . در هنگام این دستور کشتی گیران باید بدون ایجاد وقفه در مبارزه به وسط تشک بازگردند.اگر بعد اعلام زون ، اگرکشتی گیران به داخل تشک حکت نکنند و بیرون بروند برای اولین بار داور تذکر داده و در مرحله دوم اخطار می هد

فصل4 : لباس کشتی گیران

لباس کشتی گیران در BELT WRESTLINHG ، تشکیل شده است از شلوار سفید، لباسهای آستین دار آبی و سبز، و کمربند قرمز برای نوجوان و جوانان 110 تا 150 سانتیمتری ، و برای بزرگسالان 150 تا 180 سانتیمتری و پهنای کمربند نیز بین 4 تا 7 سانتیمتر است.

کشتی گیران باید کفش کشتی مخصوص کشتی با کفه صاف و البته کفه ای که لیز نباشد به پا کنند. پاشنه فلزی یا سخت باید بریده شود . کشتی گیر باید یک دستمال همراه داشته باشد تا در موقع آسیب دیدگی جزیی و احتمالی از آن استفاده نماید

زمان پزشکی بوسیله داور وقت نگهدار در طول مسابقه نگهداری میشود هنگامی که جراحت و آسیب دیدگی بسیار شدید باشد، کشتی گیران اجازه حضور در مسابقه را نخواهند داشت.

فصل5 : وضعیت ظاهری شرکت کنندگان

کشتی گیران باید آراسته و مرتب باشند. ناخن آنها باید کوتاه باشد. موی آنها باید کوتاه باشد هر چند موی بلند باید به پشت بسته شود . اگر بانوان مایل باشند استفاده از حجاب بلامانع است. استفاده از ساعت، دستبند، حلقه و انگشتر و گردنبند برای کشتی گیران ممنوع است. کشتی گیرانی که مشکل بینایی دارند باید از لنز استفاده نمایند

نکته:

اگر کشتی گیر در طول مسابقه لنز خود را گم نماید و نتواند فورا دوباره از آنها استفاده کند، او نمی تواند به مسابقه ادامه دهد و فرد بازنده شناخته میشود.

فصل 6: قضاوت مبارزه

قضاوت مبارزه بوسیله تیم داوری انجام میشود که این تیم متشکل از سر داور، قاضی، داور وسط، وقت نگهدار، گزارشگر می باشد.

لباس قاضیان باید کت به رنگ سورمه ای یا مشکی ، شلوارهای خاکستری کم رنگ ، پیراهن سفید یا آبی روشن، کراوات قرمز رنگ( به رنگ کمربند کشتی گیران) و همچنین کفش ورزشی به رنگ مشکی و مچ بند سبز و آبی و نیز یک سوت ورزشی .

در حین مبارزه صحبت کردن با دیگران یا ترک محل خود برای قاضیان ممنوع می باشد.

فصل 7 وظایف سرداور

سر داور، تیم داوری را هدایت می کند ، پروتکل رسمی را حمل می کند، راجع به روند مسابقات اطلاعات می دهد و نتیجه مسابقه را اعلام می کند.

سرداور مچ بند سبز را به دست چپ و مچ بند آبی را به دست راست می بندد . سرداور همراه با داور وسط و قاضی( داور کنار) اعمال کشتی گیران را ارزیابی می نمایند و نتایج حاصله را با حرکت و یا از طریق اسکوربورد نشان می دهند.

سرداور حق توقف مسابقه را دارد و میتواند دلیل تصمیات اخذ شده توسط داور وسط و قاضی را سئوال نماید . در هنگام بروز اختلاف بین داور وسط و قاضی و بعد از شنیدن نظرات آنها سرداور تصمیم نهایی را میگرد اما او ابتداء نظر شخصی خود را فاش نمی کند. سرداور نباید اجازه دهد که دخالتهای خارجی روند مسابقه را به انحراف بکشاند . سرداور در غیاب کمیته فنی در هر دقیقه روند مبارزه را از طریق تصمیمات داوری ارزیابی می کند. بعد از اتمام مبارزه سر داور بسته به اینکه کدام کشتی گیر پیروز مسابقه شده است با دست چپ یا راست یا دستی که مچ بند آن همرنگ پیراهن کشتی گیر برنده است به او اشاره کرده و نتیجه را اعلام مینماید . سرداور باید کارتهایی به رنگ زرد و قرمز نیز داشته باشد(( برای اعلام اخطار و نیز اخراج مخاطبان استفاده می کند)

فصل 8 وظایف داور وسط

داور وسط مسابقه را بصورت مستقیم و از روی تشک هدایت می کند. داور وسط مچ بند سبز را به دست چپ و مچ بند آبی را به دست راست می بندد . داور وسط حرکات کشتی گیران را ارزیابی کرده و نتیجه را با حرکات دست نشان می دهد . داور وسط با استفاده از سوت مبارزه را آغاز و یا قطع کرده و از سر میگرد و نیز به پایان می برد.

در موارد زیر داور وسط مبارزه را قطع می کند.

الف) هنگامیکه یکی از کشتی گیران کاملا به پشت می افتد یعنی زمانی که تشک را لمس میکند بوسیله هر قسمت از بدنش.

ب) هنگامیکه اختلاف امتیاز بین دو کشتی به عدد 6 میرسد.و یا بیشتر باشد

ج) هنگامیکه که یکی از کشتی گیران سعی می کند از حرکتی استفاده کند که منجر به آسیب دیدن حریف شود.

د) هنگامیکه یکی و یا هر دو از منطقه قرمز تشک خارج شوند.

و) هنگامیکه لباس کشتی گیران از فرم و شکل اولیه خارج شود

ز) هنگامیکه یکی از کشتی گیران دچار آسیب دیدگی شود.

ر) هنگامیکه لازم است به یک و یا دو کشتی گیر اخطار داده شود.

ل) هنگامیکه که قاضی یا سرداور بخواهد مبارزه را قطع کند.

ک) هنگامیکه که داور کنار و یا کشتی گیر ان درخواست توقف مبارزه را بنمایند.

گ) هنگام عقب نشینی یا دیسکالیفه شدن(( سه اخطار)) یکی از کشتی گیران.

داور وسط میتواند نتایج را اعلام کند.داور وسط باید کارتهای زرد و قرمز را داشته باشد( بمنظور اعلام اخطار و یا اخراج)

نکته:در هنگام بروز رفتار غیر متعارف توسط مربی یا کمک مربی ، داور وسط ابتداء کارت زرد را به او نشان میدهد ( بمنظور تذکر) و اگر وضعیت تغییر نکرد او از کارت قرمز استفاده مینماید( و او را اخراج مینماید) . در صورت اخراج مربی یا کمک مربی یکی دیگر از اعضای تیم مربیگری جای او را پرخواهد نمود. چنانچه فدراسیون یک کشور از قبل اعـلام آمادگی کرده و درمسابقه شرکت نکند، چنانچه جریمه شود باید جریمه را پرداخت نماید.

فصل 9 وظایف داور کنار( قاضی)

میز قاضی دقیقا روبری میز سرداور قرار دارد ، قاضی مچ بند سبز را به دست چپ و مچ بند آبی را به دست راست می بندد. قاضی حرکات کشتی گیران را ارزیابی و با حرکت دست نتیجه را نشان می دهد.

قاضی نمی تواند از جای خود بلند شود مگر زمانی که اختلاف در نظرات و رای وجود داشته باشد که در این هنگام از او دعوت میشود تا به میز سر داور بیاید و درباره وضعیت پیش آمده بحث کنند.

فصل 10 وظایف وقت نگهدار:

وقت نگهدار ، ناظر وقت مسابقه است و اطلاعات زمان را به داور وسط اعلام می کند . وقت نگهدار دارای کرنومتر 3 گانه ای برای کنترل مبارزه میباشد.

فصل 11 وظایف داور گزارشگر و ثبات

داور گزارشگر ، نظلرت ثبت نام کشورها و نام کشتی گیران و هم چنین ثبت قضاوت و امتیازهای داده شده توسط داوران دیگر را در طول مسابقه بر عهده دارد. در هنگام خراب شدن اسکوربورد ، داور گزارشگر باید یک اسکوربورد دستی اضطراری داشته باشد.

فصل 12 : وظایف داور کمربند

بر اساس قوانین رقابتها داور کمربند، کمربند را به کشتی گیران می دهد . و در پایان مسابقه آن را پس می گیرد او همچنان وضعیت لباس و نیز وضعیت ظاهری کشتی گیران را کنترل می نماید داور کمربند در مراسم افتتاحیه و هم چنین در مراسم اهداء جوایز حضور دارد.

فصل 13 وحدت زمان مبارزه و سن کشتی گیران

نوسان زمان مسابقه مطابق ذیل می باشد:

نونهالان

10 تا12 سال

پسر و دختر

2 دقیقه

نوجوانان

13 تا 15 سال

پسر و دختر

30/2 دقیقه

جوانان

15تا 17 سال

پسر و دختر

3 دقیقه

امید

18تا 20 سال

پسر و دختر

4 دقیقه

بزرگسالان

18 سال به بالا

زن و مرد

4 دقیقه

پیشکسوتان

مردان بالای 40 سال و زنان بالای 30 سال

زن و مرد

3 دقیقه

 

گروه وزنی BELT WRESTLINHG برای آقایان و بانوان بصورت تفکیکی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


WORLD BUDO MARTIAL ARTS FEDERATION...INTERNATIONAL BLACK BELT....FEDERATION OF IRAN فدراسیون جهانی بودو فدراسیون بودو آسیا وایران( رزمی) فدراسیون بودو ایران (گروه بودو )
آخرین مطالب

پیوندهای روزانه

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هيات پرورش اندام،هيات رزمي و سبك دابل فول کنتاکت و آدرس prd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 127
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 127
بازدید ماه : 233
بازدید کل : 13140576
تعداد مطالب : 3071
تعداد نظرات : 108
تعداد آنلاین : 7